fbpx

Dne 4. prosince 2024 byla ze strany Českého statistického úřadu vydána Průměrná mzda za 1. až 3. kvartál roku 2024 a je jisté, že stejná hodnota bude obsažena i ve sdělení MPSV ve Sbírce zákonů. Jedná se o průměrnou mzdu pro účely zaměstnanosti a její hodnota meziročně roste z částky 42 427 na 45 107 Kč.

Podívejme se na vlivy této částky v roce 2025 napříč mzdovou agendou.

Povinnost zaměstnávat OZP

Povinnost zaměstnávat osoby se zdravotním postižením (OZP) má každý zaměstnavatel, který zaměstnává více než 25 zaměstnanců v pracovním poměru. Povinný podíl činí 4 %. Tuto povinnost zaměstnavatelé mohou plnit

  1. zaměstnáváním v pracovním poměru,
  2. odebíráním výrobků nebo služeb od zaměstnavatelů, se kterými Úřad práce uzavřel dohodu o uznání zaměstnavatele (§ 78 ZZ), nebo zadáváním zakázek těmto zaměstnavatelům nebo odebíráním výrobků od osob se zdravotním postižením, které jsou osobami samostatně výdělečně činnými a nezaměstnávají žádné zaměstnance, nebo zadáváním zakázek těmto osobám (tzv. „náhradní plnění”),
  3. odvodem do státního rozpočtu,
  4. kombinací uvedených způsobů.

Náhradní plnění z pohledu dodavatelů

Zaměstnavatelé, se kterými Úřad práce uzavřel dohodu o uznání zaměstnavatele, a osoby samostatně výdělečně činné (dále OSVČ) mohou poskytnout pro účely naplnění povinného podílu náhradním způsobem zadané zakázky všem odběratelům do výše 28násobku průměrné mzdy v národním hospodářství za 1. až 3. čtvrtletí předchozího roku za každého přepočteného zaměstnance se zdravotním postižením zaměstnaného v předchozím kalendářním roce. Za rok 2025 půjde o průměrnou mzdu z roku 2024, která nově činí 45 107 Kč, a její 28násobek 1 262 996 Kč (to je částka za jednoho přepočteného zaměstnance u dodavatele při plnění pro rok 2025).

Výpočet pro účely náhradního plnění pro rok 2025

Pro účely náhradního plnění povinnosti zaměstnávat osoby se zdravotním postižením, jež budeme zpracovávat do 15. 2. 2025 se počet osob se zdravotním postižením, které si zaměstnavatel může započítat do plnění povinného podílu, vypočte tak, že z celkového objemu plateb od jednoho dodavatele uskutečněných za výrobky, služby nebo zakázky, které zaměstnavatel odebral od jednotlivých dodavatelů definovaných výše pod písmenem b) ve sledovaném kalendářním roce, se odečte daň z přidané hodnoty a výsledná částka se vydělí sedminásobkem průměrné měsíční mzdy v národním hospodářství za 1. až 3. čtvrtletí sledovaného kalendářního roku zjištěné ČSÚ, vyhlášené Ministerstvem práce a sociálních věcí. (Sedminásobek činí 315 749 Kč.)

Odvod do státního rozpočtu

Z průměrného ročního přepočteného počtu zaměstnanců se stanoví povinný podíl zaměstnanců se zdravotním postižením. Pokud zaměstnavatel neplní povinný podíl zaměstnávání nebo s kombinací s náhradním plněním, bude pro náhradní plnění vycházet ze sedminásobku průměrné měsíční mzdy (bez DPH) v národním hospodářství za 1.–3. čtvrtletí sledovaného kalendářního roku. Nesplní-li zaměstnavatel svoji povinnost zaměstnáváním nebo náhradním plněním, je povinen odvést do státního rozpočtu za každou osobu, o kterou nesplnil tuto povinnost, 2,5násobek průměrné měsíční mzdy v národním hospodářství (za rok, v němž povinnost plnit povinný podíl vznikla), a to do 15. února následujícího roku. Do stejného termínu na určeném formuláři oznámí úřadu práce způsob plnění. Pro rok 2025 je to částka 112 767,5 Kč (2,5 x 45 107 Kč) za jednoho zaměstnance, o kterého nebyl povinný podíl naplněn prvními dvěma způsoby.

Poznámka k vývoji legislativy v této oblasti pro rok 2025:

V roce 2025 dojde ke změnám v souvislosti se Sněmovním tiskem: 743, jehož jedním z cílů, je zvýšit pracovní příležitosti pro OZP a podpořit jejich začlenění na trh práce.

Zaměstnavatel k tomu bude „motivován“ skrze odstupňovaný odvod za nesplněné zaměstnance, a to podle toho kolik % zaměstnanců bude reálně zaměstnávat.

Jak tedy bude odstupňován odvod do státního rozpočtu dle zaměstnávání OZP u jednoho zaměstnavatele, což znovu upozorňuji budeme řešit až na začátku roku 2026 (nejpozději do 15.2.2026)?

  • 1násobek průměrné mzdy, pokud zaměstnavatel nesplní 4 %, ale dosáhne alespoň na 3 %;
  • 2násobek průměrné mzdy, pokud zaměstnavatel svým podílem dosáhne alespoň na 1 %;
  • 3,5násobek průměrné mzdy, pokud podíl zaměstnavatele bude nižší než 1 %.

Volno pro táborové vedoucí 2025

Maximální výše poskytnuté náhrady mzdy bude od ledna 2025 činit (v rámci Pracovního volna pro jiný úkon v obecném zájmu [§ 203 odst. 2 písm. h) zákoníku práce]) jednu stočtyřiasedmdesátinu výše průměrné mzdy v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí kalendářního roku předcházejícího kalendářnímu roku zaokrouhlenou na korunu nahoru za každou zameškanou hodinu volna, ve kterém se poskytuje pracovní volno z výše uvedeného důvodu. Průměrná mzda v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí 2024 činí 45 107 Kč a bude tedy platná pro taková volna v roce 2025. Omezení průměrného výdělku na hodinu tedy bude 45 107/174 = 259,23 po zaokrouhlení na desetihalíř nahoru = 259,3 Kč/hod.

Částečná práce („kurzarbeit“)

Částečná práce má již pevnou pozici v legislativě, byť zatím nebyla nikdy využita. Pokud by však částečná práce v roce 2025 byla aplikována, tak se bude jednat o proplácení 80 % z vyplacených náhrad na překážky + povinného pojistného zaměstnavatele z těchto překážek. Maximálně však do 1,5násobku Φ mzda pro účely zaměstnanosti (45 107 Kč) – to by tedy byla částka: 67 660 Kč.

                                                                                                                                                                                                                 Tomáš Smutný

Upozornění:  

Záznam online školení Aktuality ze mzdové a personální oblasti 2025 si můžete objednat za 2 500 Kč na adresemzdyapp@tcc.cz.

Webový seminář nabízí kompletní objasnění veškerých změn v oblasti mzdové a personální pro rok 2025. Vše bude probráno v příkladech a animacích včetně řešení.

 

Záznam tříhodinového online školení Srážky ze mzdy 2024 obsahující nové změny k 1. 10. 2024 si můžete objednat za 2 500 Kč na adrese mzdyapp@tcc.cz.

Webový seminář nabízí kompletní objasnění veškerých pravidel výpočtů exekučních i insolvenčních srážek na modelových příkladech včetně změn, které v legislativě v těchto tématech nastaly (pozor na změnu od 1. 7. 2024 a 1. 10. 2024). Vše bude probráno v příkladech a animacích včetně řešení. Případné dotazy můžete posílat emailem.